انجام حداقل ورزش می‌تواند به جلوگیری از بیماری و اضافه وزن در زنان یائسه کمک کند

 17 اکتبر 2016- تحقیقات نشان می دهد داشتن حداقل فعالیت بدنی توسط زنان یائسه می تواند به تنظیم بهتر انسولین و حفظ عملکرد متابولیکی این افراد کمک کرده و از افزایش وزن قابل توجه آنها در این دوره جلوگیری کند.

 این یافته‌ها نشان می دهد که زنان می توانند با یک رویکرد فعال و افزایش فعالیت بدنی مزایای قابل توجهی را در دوره ی یائسگی دریافت کنند.

 تحقیقات پیشین نشان داده است که عملکرد خوب متابولیکی برای جلوگیری از ابتلا زنان به بیماریهای قلبی عروقی  و دیابت نوع 2 پس از رسیدن به یائسگی بسیار حیاتی است. حال بر اساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه میسوری، داشتن حداقل فعالیت فیزیکی می تواند تمام آنچه برای تنظیم بهتر انسولین و حفظ عملکرد متابولیسمی بدن در این زنان لازم است را فراهم کند و از افزایش قابل توجه وزن آنها پس از یائسگی جلوگیری کند.

 دکتر Potterاستادیار تغذیه و فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه میسوری می گوید: ابتلا به بیماریها و افزایش وزن به دلیل اختلال متابولیکی پس از یائسگی به شدت افزایش می یابد، هدف از این تحقیق تعیین نقش ورزش در حفاظت از متابولیسم در زنان در سن یائسگی بویژه در زنانی با فعالیت کمتر بدنی بود.

تیم تحقیقاتی دکتر Vieira-Potterبه مقایسه‌ی تأثیر تمرینات ورزشی بر حفظ عملکرد متابولیک  در موش‌های صحرایی کم تحرک و پرتحرک پرداختند. در قفس موش‌ها، چرخ هایی قرار داده شد تا آنها بتوانند به میزان دلخواه بروی آن رفته و فعالیت کنند. موش های کم تحرک تنها یک پنجم مسافتی را که موشهای فعال بروی این چرخ می دویدند، طی کردند. با این حال همین فعالیت فیزیکی محدود سبب حفظ عملکرد متابولیکی آنها و طبیعی شدن مقدار انسولین آنها گردید. همچنین، این میزان فعالیت برای موشهای بی تحرک، با کاهش 50 درصدی بافت چربی همراه بود.

این یافته ها نشان می دهد که هر گونه فعالیت فیزیکی حتی در مقدار کم می تواند در حفظ عملکرد متابولیک موثر باشد، این مقدار فعالیت می تواند به زنان یائسه که در معرض افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به  بیماریها هستند، کمک قابل توجهی کند.

 دکتر ویرا پاتر می‌گوید: زنان کم تحرک می توانند به روشهای زیر فعالیت فیزیکی را در زندگی خود بخصوص در سنین یائسگی وارد کنند:

·        پیاده روی منظم با دوستان

·        استفاده از پله ها به جای آسانسور

·         پیوستن به برنامه های تناسب اندام برای مبتدیان

·         نظارت بر فعالیت بدنی با استفاده از برنامه های تناسب اندام

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161017142931.htm